Comol5

Boortunnel

Een belangrijk deel in het project is de aanleg van een boortunnel als onderdeel van de N434 tussen de A4 bij Leiden en de A44 bij Wassenaar. De tunnelboormachine start met boren in de startschacht bij de A4 ter hoogte van Recreatiegebied Vlietland. Zo´n 30 meter onder de grond boort de machine de twee tunnelbuizen onder Voorschoten door.  De tunnelboormachine is speciaal ontworpen voor de RijnlandRoute en heeft een diameter van bijna 11 meter.

Dwarsverbindingen
De tunnel is 2245 meter lang, waarvan 2225 meter wordt geboord. Elke tunnelbuis krijgt 2 rijbanen. Tussen de twee tunnelbuizen komen 10 dwarsverbindingen, waardoor in geval van een calamiteit gevlucht kan worden naar de andere, veilige tunnelbuis. In het geboorde deel komen er 8, en bij de gesloten tunneltoeritten nog eens 2. De dwarsverbindingen in het geboorde deel worden aangelegd met behulp van de vriestechniek.

Het boorproces
In september 2020 was het boren van de tweede tunnelbuis gereed, wat betekent dat nu beide tunnelbuizen geboord zijn. De tunnel wordt nu verder afgebouwd, inclusief de bouw van de dwarsverbindingen. Zie voor meer informatie het planningsoverzicht.

Boorproces
Onderstaande animatiefilm geeft uitleg over het boorproces.

Klik om te vergroten

Klik om te vergroten

 

Zoekvenster sluiten